Els habitatges acabats augmentaran en un 23% aquest 2019, la xifra més alta dels últims sis anys
 dilluns, 23/12/2019

• Continua el creixement en els principals indicadors del mercat, de forma més moderada
  • El volum de compravenda d'habitatges tancarà 2019 amb un augment d’entre el 5% i 6%, fins a aconseguir les 623.000 operacions. El ritme es modera pel 2020 amb un increment interanual del 4%
  • Els habitatges iniciats augmentaran entorn del 8,5% l'any vinent amb un registre de 125.000 projectes
  • El preu de l'habitatge mostrarà un creixement moderat del 4,8% en 2020
  • L'estoc d'obra nova tanca l'any amb 445.225 habitatges, la qual cosa suposa una reducció del 3,8%, tendència que seguirà el 2020

Barcelona, 23 de desembre de 2019.- El mercat residencial espanyol continua consolidant el seu creixement, i per a 2020 espera una estabilització, segons les previsions que s'estimen en els principals indicadors del sector. Això és el que conclou la VIII edició de l'informe sobre el “Mercat residencial a Espanya” que elabora Servihabitat Trends, la plataforma de recerca i anàlisi del sector impulsada des de Servihabitat.

Iheb Nafaa, Conseller Delegat de Servihabitat, destaca que “es confirma la tendència de moderació que es va apuntar en les previsions de l'any passat. Esperem que continuï així, tenint en compte que l'economia espanyola continua creixent amb signes de desacceleració. Igualment, els indicadors principals presentaran augments raonables ajustats i en plena sintonia amb la conjuntura del país”.

Els habitatges iniciats creixeran un 8,5% el 2020 i els acabats ho faran en un 18,4%
2019 tancarà l’any amb un increment de l’estoc de producte acabat d’un 23,4%, equivalent a més de 79.000 projectes, la qual cosa suposa la xifra més alta registrada en els últims sis anys. Per a 2020, la finalització i lliurament d'obra s’incrementarà un 18,4%, més de 94.000 projectes acabats, una xifra molt rellevant, ja que duplica pràcticament la dada dels anys 2014-2016, i que no s'aconseguia des de 2013.

Quant a habitatges iniciats, s'estima que aquest any es tanqui amb més de 115.362 habitatges, la qual cosa suposa un increment anual del 14,9%. L'inici de projectes continuarà amb signes de moderació el 2020, esperant un augment del 8,5% respecte a aquest 2019. Aquesta tendència respon al context general de l'economia, intentant ajustar-se a la demanda i evitar grans estocs.

La Comunitat de Madrid (25.604), Andalusia (18.966) i Catalunya (18.656) són les comunitats amb un volum més gran d’habitatges iniciats per a aquest any i el següent, amb La Rioja, Cantàbria i Ceuta i Melilla a la cua. En l'àmbit de la promoció d'habitatge habitual, es percep més activitat a les poblacions més grans, especialment a capitals com Madrid, Barcelona, València, Sevilla i Màlaga.

El mercat d'habitatge vacacional continua incrementant la seva activitat sense alterar les àrees tradicionalment triades com a destí, com la costa mediterrània i els dos arxipèlags. No obstant això, hi ha ubicacions concretes en les quals la incertesa sobre el Brexit està alentint certes operacions per part del comprador estranger.

Les compravendes creixeran un 4% el 2020
En els últims trimestres s'han superat les 130.000 operacions de compravenda d'habitatge, cosa que no es produïa des de 2008. En aquest sentit, s'estima que les transaccions d'habitatges s'incrementin en un 6,1% a tancament de 2019, aconseguint les més de 623.000 operacions. Aquesta tendència a l'alça es mantindrà per a 2020, però més moderadament, fins a les gairebé 650.000 transaccions, la qual cosa suposa un augment del 4%.

El bon ritme de la creació d'ocupació, que fa augmentar la renda bruta disponible a les llars; la concessió moderada de préstecs per part de les entitats financeres, o el continuat interès inversor en els immobles juntament amb les elevades rendibilitats que generen els lloguers, són els principals factors que contribueixen a l'impuls de la demanda i al creixement d'aquest indicador.

Andalusia, Catalunya i la Comunitat Valenciana són les comunitats autònomes que presenten un volum de compravendes més gran per a l'any que ve.

Focalitzant-nos en la tipologia d'immobles, la compravenda d'habitatge nou sobre el total de transaccions representarà un 11,1% a tancament de 2019, mentre que el 88,9% de les operacions correspondran habitatges de segona mà, segons les dades de Ministeri de Foment i Notaries. Per preu, el 66,6% dels immobles té un preu inferior als 150.000€, mentre que només el 9,4% supera els 300.000€. Finalment, el 34,3% de les vendes es realitzen sobre habitatges de 60 i 90 m2. A més, i segons la opinió de la Xarxa d’agents col·laboradors (APIs) de Servihabitat, l'habitatge habitual més demandat en altura és el de tres dormitoris, mentre que, en el cas de l'habitatge unifamiliar adossat, l'elecció es reparteix entre els habitatges de tres i quatre dormitoris, i en l'habitatge unifamiliar es tria el de quatre dormitoris en el 60% dels casos.

L’informe elaborat per Servihabitat Trends mostra un lleu increment en el temps mitjà de venda dels immobles, passant dels 6,1 mesos registrats el 2018 al 6,5 mesos actuals en el cas de l'habitatge habitual, i dels 7,2 mesos de 2018 als 7,9 mesos de 2019 per a l'habitatge vacacional.

Tal com ha succeït en períodes anteriors, més de la meitat dels compradors d'habitatge habitual (60%) a Espanya tenen entre 36 i 45 anys, mentre que aquest percentatge es redueix al 54% en el cas de l'habitatge vacacional. Així doncs, l'edat mitjana del comprador d'habitatge a Espanya creix, passant dels 38 anys als 38,7 actuals.

Continua la disminució de l'estoc d'obra nova, amb un 3,8%, i s'espera una altra absorció del 3,5% per a 2020
El volum d'estoc d'habitatges continua en una tendència descendent: el 2019 es preveu que tanqui l'exercici amb una reducció del 3,8% (445.225 habitatges), i per al 2020 s'espera que acabi amb un descens del 3,5%, la qual cosa situaria l'estoc en 429.525 unitats.

Igual que en edicions anteriors, el 50% de l'estoc es concentra en tres comunitats autònomes: la Comunitat Valenciana, Catalunya i Andalusia.

A Espanya, existeixen de mitjana 94,9 habitatges en estoc per cada 10.000 habitants. A La Rioja, Castella-la Manxa i la Comunitat Valenciana se supera àmpliament aquesta dada, encara que la Regió de Múrcia, Castella i Lleó, Astúries i les ciutats autonòmiques Ceuta i Melilla també superen la mitjana estatal.

El 2020, el preu de l'habitatge creixerà moderadament un 4,8%
Aquest 2019, els increments del preu de l'habitatge es moderaran entorn del 5,7%. Aquesta tendència continuarà l'any vinent, amb un augment inferior, concretament del 4,8%.

En aquest sentit, el valor mitjà de les compravendes és més alt a la Comunitat de Madrid, Balears i País Basc, seguit en quart lloc per Catalunya, tant en 2019 com en 2020. Respecte a l'any passat, les que més van augmentar percentualment el valor de les transaccions van ser la Comunitat Valenciana, Andalusia i les Illes Balears.

Continua creixent l'esforç mitjà que ha de realitzar una llar a Espanya per a adquirir el seu habitatge, arribant aquest 2019 als 7,5 anys de renda bruta destinada al pagament d'aquesta, la qual cosa suposa un increment respecte als 7,4 anys de 2018.

El lloguer residencial a Espanya creix a un ritme superior al de la UE
Tal com apunta l'informe elaborat per Servihabitat Trends, Espanya continua acostant-se a la mitjana de la Unió Europa (31%) quant a percentatge de població que resideix en lloguer, concretament, un 23,7% el 2018, una xifra que es situava en 21,1% el 2014 i en 22,9% el 2017. Juntament amb Suècia i Dinamarca, Espanya és el tercer país que més avança.

Segons les dades que presenta l'estudi, el volum d'habitatges en lloguer disponibles actualment a Espanya és menor a l'existent fa un any, un 16,1% menys, la qual cosa es deu a la forta demanda de la població, i a la consegüent reducció de l'oferta. A setembre de 2019 el nombre d'habitatges era de 87.770.

El volum d'habitatges en lloguer disponibles a Espanya es mantindrà a futur en un mínim de 70.000 habitatges anuals (similars a la mitjana observada entre 2013 i 2018). La xifra actual representa 1,9 habitatges per cada 1.000 habitants i de 4,7 per cada 1.000 llars. Respecte al parc d'habitatges destinats al lloguer, al marge de les províncies de Madrid i Barcelona, destaquen especialment, per un volum percentual més abundant, les províncies de Sevilla i Màlaga a Andalusia.

El preu mitjà del lloguer a Espanya continua elevat i continuarà a l'alça, però amb augments més moderats que l'any anterior. Per a un habitatge de 80-90 m2, la renda mitjana al país és de 800€, un 12,7% més que el 2018. Una xifra que se supera en comunitats com la Comunitat de Madrid (1.021€), les Illes Balears (953€) i el País Basc (911€).

La rendibilitat bruta mitjana per a un habitatge en lloguer és del 5,7%, amb la Comunitat de Madrid (5,8%) per sobre d'aquesta mitjana nacional.

Tal com apunta el document, l'evolució del mercat de lloguer a Espanya presenta una tendència a l’alça. Aquest últim any, s'ha absorbit part de l'oferta existent gràcies a la pressió de la demanda, el que ha ajudat que el mercat funcioni amb liquiditat.

El comprador estranger protagonitza el 16,4% del total d'adquisicions d'habitatges a Espanya
Fins al tancament del mes de juny, s'han realitzat un 2,3% més de compravendes per part d'estrangers a Espanya: un total de 93.952 operacions, que suposen el 16,4% del total de compravendes d'habitatges produïts al país.

Set comunitats autònomes concentren el 91% de les adquisicions realitzades per part d'estrangers no residents: Comunitat Valenciana, Andalusia, Catalunya, Illes Canàries, Illes Balears, Comunitat de Madrid i Múrcia. En l’àmbit provincial, deu províncies superen el percentatge mitjà nacional de compres realitzades per estrangers (12,4%): Alacant, Almeria, Balears, Castelló, Girona, Las Palmas, Màlaga, Múrcia, Tarragona i Tenerife.

En conjunt, aquest 2019 es detecta que el mercat residencial a Espanya manté un recorregut de creixement, però es confirmen les pujades més moderades que continuaran per a l'any vinent en sintonia amb el context macroeconòmic.

Per a accedir a totes les dades i tendències d’aquest any i el vinent, si us plau, visita els següents enllaços:

Servihabitat és un dels servicers de referència en la prestació de serveis per a la gestió integral de carteres de crèdit hipotecari i promotor, així com d'actius immobiliaris. L'experiència de 30 anys en el mercat i l'elevat volum d'actius sota gestió, consoliden la posició de l'empresa al capdavant del sector.

Un equip professional altament qualificat i una plataforma tecnològica pròpia proporcionen a Servihabitat una metodologia operativa independent i diferenciada, capaç de cobrir totes les exigències en el cicle de gestió d'actius financers i immobiliaris.

Per a més informació:
Helena Arnó / harno@tinkle.es / 600 591 801